Regulované služby podle nového kybernetického zákona
Jaké jsou regulované služby podle nového kybernetického zákona? Jaké jsou rozdíly mezi režimy u jednotlivých služeb?
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti je pro řadu organizací "novou regulací", povinnost řídit se kyberzákonem dříve neměly.
Nový kybernetický zákona (zákon č. 264/2025 Sb.) musí plnit organizace, které poskytují tzv. regulované služby. Konkrétní přehled těchto regulovaných služeb uvádí vyhláška č. 408/2025 Sb., o regulovaných službách. Tento článek poskytuje přehled regulovaných služeb z vyhlášky, vč. kritérií pro zařazení do režimu „vyšších“ nebo „nižších“ povinností. Postupně jej doplňujeme o nové poznatky a zkušensoti, které získáváme, zatímco s jeho plněním podporujeme své klienty.
Vztahuje se kybernetický zákon i na vaši organizaci?
Koukněte se na relevantní odvětví (viz níže), ve kterých poskytujete své služby, zda na vás regulace dopadá. Pro určení do jakého režimu regulace vaše organizace spadá, budete potřebovat znát velikost podniku (z hlediska počtu zaměstnanců, obratu a rozvahy).
Případně vám může pomoci naše unikátní kalkulačka, kam vám stačí zadat IČ organizace a opravit vyýsledky, které vám předloží náš algoritmus. A jestliže patříte mezi organizace s řadou propojených podniků, nebo u vás dopad regulace není jednoznačný, mohla by vás zajímat naše expertní služba - analýza Verief.
1. Výkon svěřených pravomocí
Ústřední orgán státní správy (např. ministerstvo)
Jiný správní úřad s celostátní působností neuvedený v bodu 1
Ústředí, generální nebo ústřední inspektorát, generální nebo ústřední ředitelství nebo obdobná součást správního úřadu, kterým jsou podřízeny součásti správního úřadu s krajskou, okresní nebo jinou územní působností
Kancelář prezidenta republiky
Kancelář Senátu
Kancelář Poslanecké sněmovny
Česká národní banka
Policejní prezidium České republiky
Krajské ředitelství Policie České republiky
Útvar Policie České republiky s celostátní působností, který zajišťuje speciální policejní činnosti v oblasti odhalování nelegální migrace, letecké služby, pyrotechnické služby, kriminalistických expertíz, ochrany ústavních činitelů České republiky, dalších určených osob a chráněných objektů nebo boje proti organizovanému zločinu, terorismu a kybernetické kriminalitě
Generální inspekce bezpečnostních sborů
Součást Hasičského záchranného sboru České republiky podle § 5 písm. a) až c) zákona o hasičském záchranném sboru
Kancelář veřejného ochránce práv a ochránce práv dětí
Nejvyšší kontrolní úřad
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
Správa úložišť radioaktivních odpadů
Ústavní soud
Zdravotní pojišťovna
Kraj
Hlavní město Praha
Správní úřad nebo jeho součást s krajskou, okresní nebo jinou územní působností
Profesní komora (nevztahuje se na regionální struktury profesních komor)
Vysoká škola (Pozn.: pozor dále také na odvětví věda, výzkum a vzdělávání)
Akademie věd České republiky
Obec s rozšířenou působností
Městská část Praha 1 až Praha 22
1. Výroba elektřiny podle energetického zákona s výjimkou výroby elektřiny ve výrobně elektřiny z obnovitelných zdrojů energie o celkovém instalovaném elektrickém výkonu do 1MW
Velký podnik
Provozovatel výrobny elektřiny s celkovým instalovaným elektrickým výkonem nejméně 100 MW
Střední podnik
2. Provoz přenosové soustavy elektřiny podle energetického zákona
Každý držitel licence na přenos elektřiny podle energetického zákona
3. Provoz distribuční soustavy elektřiny podle energetického zákona
Velký podnik
Provozovatel regionální distribuční soustavy elektřiny, k níž je připojeno nejméně 90 000 odběrných míst zákazníků
Střední podnik
4. Obchod s elektřinou podle energetického zákona
Velký podnik
Střední podnik
5. Činnost nominovaného organizátora trhu s elektřinou podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Každý nominovaný organizátor trhu s elektřinou podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
6. Agregace elektřiny podle energetického zákona
Velký podnik
Střední podnik
7. Ukládání elektřiny podle energetického zákona
Velký podnik
Střední podnik
8. Odezva strany poptávky
Velký podnik
Střední podnik
9. Provoz veřejně přístupné dobíjecí stanice podle zákona o pohonných hmotách
Velký podnik a zároveň provozovatel 50 a více veřejně přístupných dobíjecích stanic podle zákona o pohonných hmotách, který je odpovědný za správu a provoz dobíjecí stanice a zároveň
Střední podnik a zároveň provozovatel 50 a více veřejně přístupných dobíjecích stanic podle zákona o pohonných hmotách, který je odpovědný za správu a provoz dobíjecí stanice a zároveň
10. Činnost Elektroenergetického datového centra podle energetického zákona
Každý držitel licence na činnost Elektroenergetického datového centra podle energetického zákona
1. Těžba ropy
Velký podnik
Střední podnik
2. Zpracovávání ropy
Velký podnik
Střední podnik
3. Provoz skladovacího zařízení pro skladování ropy
Velký podnik
Střední podnik
4. Provoz ropovodu podle zákona o nouzových zásobách ropy
Velký podnik
Střední podnik
5. Provoz produktovodu podle zákona o nouzových zásobách ropy
Velký podnik
Střední podnik
6. Činnost ústředního správce zásob podle zákona o nouzových zásobách ropy
Každý ústřední správce zásob podle zákona o nouzových zásobách ropy
7. Provoz veřejně přístupné čerpací stanice motorového benzinu nebo motorové nafty podle zákona o pohonných hmotách
Každý provozovatel čerpací stanice pohonných hmot podle zákona o pohonných hmotách, který provozuje alespoň 100 veřejně přístupných čerpacích stanic motorového benzinu nebo motorové nafty na území České republiky
1. Výroba zemního plynu podle energetického zákona
Velký podnik
Střední podnik
2. Provoz přepravní soustavy zemního plynu podle energetického zákona
Každý držitel licence na přepravu plynu podle energetického zákona
3. Provoz distribuční soustavy zemního plynu podle energetického zákona
Velký podnik, nebo
Provozovatel distribuční soustavy plynu s licencovanou přenosovou kapacitou nejméně 1000 MW
Střední podnik
4. Obchod se zemním plynem podle energetického zákona
Velký podnik
Střední podnik
5. Uskladňování zemního plynu podle energetického zákona
Velký podnik
Střední podnik
1. Výroba tepelné energie podle energetického zákona
Velký podnik, který je současně držitelem licence na rozvod tepelné energie podle energetického zákona, nebo
Provozovatel výrobny tepelné energie s celkovým instalovaným tepelným výkonem nejméně 50 MW
Střední podnik, který je současně držitelem licence na rozvod tepelné energie podle energetického zákona
2. Provoz soustavy zásobování tepelnou energií podle energetického zákona
Velký podnik
Střední podnik
1. Výroba vodíku
Velký podnik
Střední podnik
2. Skladování vodíku
Velký podnik
Střední podnik
3. Přeprava vodíku
Velký podnik
Střední podnik
1. Výroba počítačů, elektronických a optických přístrojů a zařízení ve smyslu oddílu 26 klasifikace CZ-NACE¹
Velký nebo střední podnik
2. Výroba elektrických zařízení ve smyslu oddílu 27 klasifikace CZ-NACE²
Velký nebo střední podnik
3. Výroba strojů a zařízení jinde nezařazených ve smyslu oddílu 28 klasifikace CZ-NACE³
Velký nebo střední podnik
4. Výroba motorových vozidel (kromě motocyklů), přívěsů a návěsů ve smyslu oddílu 29 klasifikace CZ-NACE⁴
Sériová výroba osobních motorových vozidel
Střední podnik
5. Výroba ostatních dopravních prostředků a zařízení ve smyslu oddílu 30 klasifikace CZ-NACE⁵
Velký nebo střední podnik
1. Průmyslová výroba potravin
Velký nebo střední podnik
2. Průmyslové zpracování potravin
Velký nebo střední podnik
3. Velkoobchodní distribuce potravin
Velký nebo střední podnik
1. Výroba chemických látek podléhajících registraci podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký nebo střední podnik
2. Uvádění chemických látek podléhajících registraci na trh podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký nebo střední podnik
3. Výroba předmětů podléhajících registraci nebo oznámení podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký nebo střední podnik
4. Užívání objektu za účelem umístění nebezpečné látky podle zákona o prevenci závažných havárií
Velký nebo střední podnik a zároveň provozovatel objektu zařazeného do skupiny B
Velký nebo střední podnik a zároveň provozovatel objektu zařazeného do skupiny A
1. Provozování vodovodu sloužícího veřejné potřebě podle zákona o vodovodech a kanalizacích
Velký podnik a příjmy spojené s touto službou tvořily alespoň 5 % obratu za poslední účetní období
Střední podnik a příjmy spojené s touto službou tvořily alespoň 5 % obratu za poslední účetní období
2. Provozování kanalizace sloužící veřejné potřebě podle zákona o vodovodech a kanalizacích
Velký podnik a příjmy spojené s touto službou tvořily alespoň 5 % obratu za poslední účetní období
Střední podnik a příjmy spojené s touto službou tvořily alespoň 5 % obratu za poslední účetní období
1. Provoz zařízení určeného pro nakládání s odpady podle zákona o odpadech s výjimkou zařízení určených pro sklad odpadů, které vznikly při činnosti jeho provozovatele
Velký nebo střední podnik a příjmy spojené s touto službou tvořily alespoň 5 % obratu za poslední účetní období
2. Obchodování s odpadem podle zákona o odpadech
Velký nebo střední podnik a příjmy spojené s touto službou tvořily alespoň 5 % obratu za poslední účetní období
3. Zprostředkování nakládání s odpadem podle zákona o odpadech
Velký nebo střední podnik a příjmy spojené s touto službou tvořily alespoň 5 % obratu za poslední účetní období
4. Přeprava odpadu podle zákona o odpadech
Velký nebo střední podnik a příjmy spojené s touto službou tvořily alespoň 5 % obratu za poslední účetní období
1. Provoz obchodní letecké dopravy podle zákona o civilním letectví
Velký podnik
Střední podnik
2. Provoz mezinárodního letiště podle zákona o civilním letectví s dočasným nebo trvalým vyhrazeným bezpečnostním prostorem podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký podnik
Střední podnik
3. Provozovatel pomocných zařízení souvisejících s provozem a obsluhou letadel v rámci mezinárodního letiště podle zákona o civilním letectví s dočasným nebo trvalým vyhrazeným bezpečnostním prostorem podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký podnik
Střední podnik
4. Letové navigační služby podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Provozovatel služby řízení letového provozu podle přímo použitelného předpisu Evropské unie v převážné části vzdušného prostoru České republiky, nebo
Určený a osvědčený poskytovatel meteorologických služeb podle přímo použitelného předpisu Evropské unie s působností pro poskytování meteorologických informací pro potřeby letectví v celé České republice
1. Provozování železniční dopravní cesty podle zákona upravujícího správu železniční dopravní cesty
Každý provozovatel železniční dopravní cesty ve veřejném zájmu podle zákona upravujícího správu železniční dopravní cesty
2. Provoz celostátní dráhy podle zákona o dráhách
Velký podnik
Střední podnik
3. Provoz regionální dráhy podle zákona o dráhách
1. Velký podnik
Střední podnik
4. Provoz veřejně přístupné vlečky podle zákona o dráhách
Velký podnik
Střední podnik
5. Provoz drážní dopravy na celostátní dráze podle zákona o dráhách
Velký podnik
Střední podnik
6. Provoz drážní dopravy na regionální dráze podle zákona o dráhách
Velký podnik
Střední podnik
7. Provoz drážní dopravy na veřejně přístupné vlečce podle zákona o dráhách
Velký podnik
Střední podnik
8. Provoz zařízení služeb podle zákona o dráhách
Velký podnik
Střední podnik
1. Činnost námořní vodní dopravy podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký podnik
Střední podnik
2. Provoz řídícího orgánu přístavu podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký podnik
Střední podnik
3. Provoz vodního díla nebo zařízení kde dochází k součinnosti mezi lodí a mořským přístavem
Velký podnik
Střední podnik
4. Provoz služby lodní dopravě, kterou je služba určená ke zlepšení bezpečnosti a účinnosti lodní dopravy a k ochraně životního prostředí, která má možnost být ve spojení s dopravním provozem a reagovat na dopravní situace vznikající v oblasti služby lodní dopravě
Velký podnik
Střední podnik
1. Řízení provozu na pozemních komunikacích podle zákona o silničním provozu
Velký podnik
Střední podnik
2. Provoz inteligentního dopravního systému podle zákona o pozemních komunikacích
Velký podnik
Střední podnik
1. Poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací podle zákona o elektronických komunikacích
Velký nebo střední podnik
Poskytovatel veřejně dostupné služby elektronických komunikací prostřednictvím nejméně 350 000 aktivních mobilních SIM karet na území České republiky
Poskytovatel nejméně 100 000 aktivních pevných internetových přípojek na území České republiky
Malý podnik nebo mikropodnik
2. Zajišťování veřejné komunikační sítě podle zákona o elektronických komunikacích
Velký nebo střední podnik, nebo
Poskytovatel veřejně dostupné služby elektronických komunikací prostřednictvím nejméně 350 000 aktivních mobilních SIM karet na území České republiky, nebo
Poskytovatel nejméně 100 000 aktivních pevných internetových přípojek na území České republiky
Malý podnik nebo mikropodnik
3. Poskytování služby výměnného uzlu internetu (IXP)
Velký podnik, nebo
Poskytovatel umožňuje propojení nejméně 100 nezávislých sítí s datovým tokem alespoň 1 Tbps
Střední podnik
4. Poskytování služby systému překladu doménových jmen (DNS) s výjimkou služby poskytované jako součást regulované služby podle bodu 16.1⁶
Aktivní poskytování veřejně dostupné služby pro rekurzivní překlad doménových jmen koncovým uživatelům internetu, nebo
Poskytování služby pro autoritativní překlad doménových jmen pro použití třetí stranou pro více než 10 000 domén druhého řádu
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
5. Poskytování služby registrace a správy doménových jmen
Každá osoba poskytující služby registrace doménových jmen s přístupem k Centrálnímu registru doménových jmen pro více než 100 000 doménových jmen druhého řádu v doméně .cz
6. Správa a provoz registru domény nejvyšší úrovně
Každá osoba spravující a provozující registr domény nejvyšší úrovně
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
7. Správa a provoz domény gov.cz
Každá osoba spravující a provozující doménu druhé úrovně gov.cz
8. Poskytování služby cloud computingu
Velký podnik
Poskytovatel státního cloud computingu podle zákona o informačních systémech veřejné správy
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
Střední podnik
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
9. Poskytovatel služby datového centra s výjimkou poskytovatele, který tuto službu poskytuje jako součást regulované služby podle bodu 8⁷
Velký podnik
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
Střední podnik
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
10. Poskytování služby sítě pro doručování obsahu (CDN)
Velký podnik
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
Střední podnik
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
11. Správa kvalifikovaného systému elektronické identifikace podle zákona o elektronické identifikaci
Každý kvalifikovaný správce systému elektronické identifikace podle zákona o elektronické identifikaci
12. Poskytování služby vytvářející důvěru podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Každý kvalifikovaný poskytovatel služby vytvářející důvěru
Velký podnik, který je zároveň nekvalifikovaný poskytovatel služby vytvářející důvěru
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
Střední podnik, malý podnik, nebo mikropodnik, který je zároveň nekvalifikovaný poskytovatel služby vytvářející důvěru
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
13. Poskytování řízené služby (MSP) s výjimkou služby uvedené v bodu 14⁸
Pozor! sem spadají organizace poskytující např. ICT služby propojeným firmám (koncerny, holdingy atp.)
Velký podnik, který poskytuje tuto službu zákazníkům, kteří nejsou spotřebiteli
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
Střední podnik, který poskytuje tuto službu zákazníkům, kteří nejsou spotřebiteli
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
14. Poskytování řízené bezpečnostní služby (MSSP)
Pozor! sem spadají organizace poskytující např. security služby, i MKBaaS, propojeným firmám (koncerny, holdingy atp.)
Velký podnik, který poskytuje tuto službu zákazníkům, kteří nejsou spotřebiteli
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
Střední podnik, který poskytuje tuto službu zákazníkům, kteří nejsou spotřebiteli
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
15. Poskytování služby on-line tržiště podle zákona upravujícího ochranu spotřebitele
Velký nebo střední podnik
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
16. Poskytování služby internetového vyhledávače podle přímo použitelného právního předpisu Evropské unie
Velký nebo střední podnik
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
17. Poskytování platformy sociální sítě
Velký nebo střední podnik
Pozn.: v tomto případě organizace musí zavádět bezpečnostní opatření a hodnotit incidenty podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2690 ze dne 17. října 2024, bez ohledu na velikost podniku.
18. Provozování Národního CERT
Každý provozovatel Národního CERT
1. Činnost úvěrové instituce podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký podnik
Střední podnik
2. Provoz obchodního systému podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu
Velký podnik
Střední podnik
3. Činnost ústřední protistrany podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký podnik
Střední podnik
4. Činnost platební instituce podle zákona o platebním styku
Každá platební instituce podle zákona o platebním styku, jejíž průměr ročních objemů jí provedených platebních transakcí, vykázaných v souladu se zákonem o platebním styku, za dobu předchozích tří účetních období přesahuje částku odpovídající 1 000 000 000 000 Kč
5. Činnost instituce elektronických peněz podle zákona o platebním styku
Každá instituce elektronických peněz podle zákona o platebním styku, jejíž průměr ročních objemů jí vydaných elektronických peněz, vykázaných v souladu se zákonem o platebním styku, za dobu předchozích tří účetních období přesahuje částku odpovídající 500 000 000 000 Kč
1. Poskytování zdravotní péče podle zákona o zdravotních službách
Velký podnik, nebo
Organizační složka státu zřízená ústředním orgánem státní správy, jíž bylo uděleno oprávnění k poskytování zdravotních služeb podle zákona o zdravotních službách
Střední podnik
2. Poskytování zdravotnické záchranné služby podle zákona o zdravotnické záchranné službě
Každý poskytovatel zdravotnické záchranné služby podle zákona o zdravotnické záchranné službě
3. Činnost referenční laboratoře Evropské unie podle přímo použitelného předpisu Evropské unie zahrnuté do sítě referenčních laboratoří pro oblast veřejného zdraví
Velký podnik
Střední podnik
4. Výzkum a vývoj humánních léčivých přípravků podle zákona o léčivech
Velký podnik
Střední podnik
5. Výroba humánních léčivých přípravků podle zákona o léčivech v rozsahu od výroby účinné látky až po konečnou lékovou formu
Velký podnik
Střední podnik
6. Výroba léčivých látek podle zákona o léčivech
Velký podnik
Střední podnik
7. Výroba zdravotnických prostředků podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký nebo střední podnik
8. Výroba diagnostických zdravotnických prostředků in vitro podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký nebo střední podnik
9. Výroba zdravotnických prostředků považovaných za kriticky důležité v případě mimořádné situace v oblasti veřejného zdraví podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký podnik
Střední podnik
1. Výzkum a vývoj
Veřejná výzkumná instituce, výzkumná organizace podle přímo použitelného předpisu Evropské unie, vysoká škola nebo výzkumná instituce, kterou se rozumí osoba, jejímž hlavním cílem je provádět aplikovaný výzkum za účelem využití výsledků tohoto výzkumu pro komerční účely, která není vzdělávací institucí, která:
V posledních 5 kalendářních letech prováděla alespoň 2 kalendářní roky citlivou výzkumnou činnost, kterou se rozumí činnost zaměřená na aplikovaný výzkum vojenského materiálu uvedeného v seznamu vojenského materiálu podle zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, nebo
V posledních 5 kalendářních letech prováděla alespoň 2 kalendářní roky aplikovaný výzkum technologie spadající do některé z následujících technologických oblastí podle doporučení Komise o technologických oblastech s kritickým významem pro hospodářskou bezpečnost EU:
a) Technologie pokročilých polovodičů
b) Technologie umělé inteligence
c) Kvantové technologie
d) Biotechnologie
Veřejná výzkumná instituce, výzkumná organizace podle přímo použitelného předpisu Evropské unie, vysoká škola nebo výzkumná instituce, kterou se rozumí osoba, jejímž hlavním cílem je provádět aplikovaný výzkum za účelem využití výsledků tohoto výzkumu pro komerční účely, která není vzdělávací institucí, která:
V posledních 5 kalendářních letech prováděla alespoň 2 kalendářní roky aplikovaný výzkum technologie spadající do některé z následujících technologických oblastí podle doporučení Komise o technologických oblastech s kritickým významem pro hospodářskou bezpečnost EU:
a) Pokročilá konektivita, navigace a digitální technologie
b) Technologie pokročilého snímání
c) Vesmírné technologie a technologie pohonu
d) Energetické technologie
e) Robotika a autonomní systémy
f) Pokročilé materiály, výrobní a recyklační technologie
Výzkumná instituce je poskytovatelem regulované služby v režimu nižších povinností v případě, že je velkým nebo středním podnikem.
1. Poštovní služba podle zákona o poštovních službách
Velký nebo střední podnik
2. Kurýrní služba, kterou se rozumí služba dodávání balíků podle přímo použitelného předpisu Evropské unie
Velký nebo střední podnik
1. Výroba vojenského materiálu uvedeného v seznamu vojenského materiálu podle zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem
Velký podnik
Střední podnik
2. Obchod s vojenským materiálem podle zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem
Velký podnik
Střední podnik
1. Zajištění podpory poskytování služeb využívajících kosmického prostoru⁹
Velký podnik
Střední podnik
POZOR! Pod kybernetický zákon spadnou také organizace, které poskytují služby, splňující níže uvedené podmínky. Takovéto organizace jsou identifikovány ze strany NÚKIB a spadají vždy do režimu VYŠŠÍCH POVINNOSTÍ.
Podmínky pro registraci regulované služby jsou dále splněny v případě, že:
a) jde o službu v odvětvích výše, přičemž:
její poskytovatel je jediným poskytovatelem této služby v České republice a tato služba je zásadní pro zabezpečení kritických společenských nebo ekonomických činností nebo pro bezpečnost v České republice,
narušení této služby by mohlo mít významný dopad na bezpečnost České republiky, vnitřní pořádek nebo život a zdraví,
narušení této služby by mohlo vyvolat významná systémová rizika, zejména v odvětvích, kde by takové narušení mohlo mít přeshraniční dopad, nebo
její poskytovatel je kvůli svému specifickému významu na regionální nebo celostátní úrovni zásadní pro konkrétní odvětví, ve kterém působí, nebo typ služby, kterou poskytuje anebo pro jiná vzájemně propojená odvětví v České republice,
b) jde o službu, jejíž narušení může způsobit závažný zásah do života více než 125 000 osob, a to prostřednictvím ohrožení bezpečnosti České republiky, vnitřního pořádku, života a zdraví, majetkové hodnoty nebo životního prostředí,
c) jde o službu, jejíž narušení může způsobit závažný zásah do schopnosti poskytovat jinou regulovanou službu poskytovatele v režimu vyšších povinností, nebo
d) jde o službu, jejíž poskytovatel je subjektem kritické infrastruktury podle právního předpisu upravujícího krizové řízení a kritickou infrastrukturu; v takovém případě je regulovanou službou služba odpovídající prvku kritické infrastruktury určenému u tohoto subjektu.